جهان اسلام

تخریب بخش‌هایی از مسجدی تاریخی در پاکستان

 تخریب بخش‌هایی از مسجد تاریخی شهر خدا آباد (Khudaabad) در ایالت سند پاکستان بر اثر بارندگی‌های اخیر نگرانی‌ کارشناسان را در پی داشته است.

 

 تخریب بخش‌هایی از مسجد تاریخی شهر خدا آباد (Khudaabad) در ایالت سند پاکستان بر اثر بارندگی‌های اخیر نگرانی‌ کارشناسان را در پی داشته است.

به گزارش شیعه ویوز به نقل از خبرگزاری های محلی، با وجود صرف ۱۲۰ میلیون روپیه در پنج سال اخیر برای بازسازی مسجد تاریخی خدا آباد، بخش‌هایی از دیوارهای این بنا ترک خورده است.

اکنون کارشناسان از آن نگرانند که هر لحظه ممکن است این بنای تاریخی بر اثر تخریب دیوارهای آن فرو بریزد.

«عبید علی بابر» باستان‌شناس می‌گوید: این بنا به تعمیر و اقدامات حفاظتی فوری نیاز دارد. بارندگی‌های اخیر خسارات جبران‌ناپذیری به این بنا وارد کرده است.

به گفته «احسان علی ابرو» تاریخدان، کار حفاظت از این مسجد از سال ۲۰۰۹  تا کنون به صورت ناپیوسته ادامه داشته است.

وی می‌گوید: مرمت این بنا بدون مشورت با کارشناسان انجام شده و میلیون‌ها روپیه به اسم بازسازی این بنا اختلاس شده است. بعد از مدتی اداره میراث فرهنگی و جهانگردی ایالت سند کار مرمت را از سر گرفت بدون آنکه تغییر عمده‌ای در شیوه بازسازی این مسجد تاریخی ایجاد شود.

اکنون کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند کار مرمت این مسجد تاریخی تا ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد ۱۳۹۹) به پایان برسد.

گفتنی است، شهر خدا آباد در منطقه دادو در ایالت سند پاکستان واقع شده و این مسجد که ۳۲۰ سال قدمت دارد طی سال‌های ۱۱۱۱ تا ۱۱۳۰ هجری قمری، در دوره حکومت «میان یار محمد» بر این منطقه بنا گشته است.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا