جهان اسلام

گاردین: تخریب مساجد؛ آخرین روش برای از بین بردن فرهنگ مسلمانان اویغور

گاردین در مقاله‌ای، آخرین روش حکومت چین برای از بین بردن فرهنگ مسلمانان اویغور را تخریب مساجد عنوان کرد.

 

گاردین در مقاله‌ای، آخرین روش حکومت چین برای از بین بردن فرهنگ مسلمانان اویغور را تخریب مساجد عنوان کرد.

به گزارش شیعه ویوز، روزنامه بریتانیایی گاردین در یکی از مقالات خود درباره اقدامات حکومت چین علیه مسلمانان این کشور ضمن توصیف دولت چین به عنوان «دولت ویرانگر» نوشت: طبق اعلان مسئولان محلی بیش از ۲۰۰ مسجد از ۸۰۰ مسجد در سال ۲۰۱۷ ویران گشته بود و ۵۰۰ مسجد دیگر نیز در سال ۲۰۱۸ ویران شد.

به گفته مسئولان محلی، اکثر مساجد آنها یک‌شبه و بدون هشدار قبلی ویران می‌شود.

در این مقاله همچنین آمده: مساجد تنها هدف حکومت نیستند، بلکه شهرهایی از این کشور به منظور کنترل راحت‌تر ساکنان آنها به طور کامل بازطراحی شده‌اند و مکان‌های دارای ارزش معماری بالایی نیز از بین رفته‌اند.

این مقاله در ادامه نوشت: غیر از بناهای تاریخی، جوامع محلی، فرهنگ و زندگی آنها نیز از بین می‌رود و فعالیت‌های دینی تقریباً در ایالت سین‌کیانگ ممنوع شده؛ مردم با انواع وسایل تفتیش، بازرسی می‌شوند و دولت لیستی رسمی شامل شاخصه‌های به گفته خود افراطی‌گری دارد که سیگار نکشیدن، عدم استفاده از مشروبات الکلی، عدم مشاهده تلویزیون و ارتباط با مردم خارجی، از موارد مندرج در این لیست است.

در ادامه این مقاله آمده، افرادی که بر اساس لیست های حکومتی، مشخص می‌شود که آمادگی افراطی‌گری را دارند، به ارودگاه‌ها فرستاده می‌شوند.

یادآور می‌شود، اویغورها مردم ساکن شمال غرب چین هستند که در ایالت خودگردان سین‌کیانگ یا ترکستان شرقی (اویغورستان) به مرکزیت اورومچی زندگی می‌کنند.

کشور چین حدود ۴۰ میلیون مسلمان دارد و در سال‌های اخیر حکومت سخت‌گیری‌های زیادی در مقابل مسلمانان کشور در پیش گرفته است.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا