جهان اسلام

سازمان ملل: خنثی سازی بمب ها در عراق چندین سال طول خواهد کشید

سازمان ملل اعلام کرده حدود ۱۷ هزار بمب، کمربند انفجاری و انواع دیگری از مواد منفجره را در عراق طی سال ۲۰۱۸ خنثی کرده‌اند و این مأموریت مخاطره‌آمیز چندین سال طول خواهد کشید.

 

سازمان ملل اعلام کرده حدود ۱۷ هزار بمب، کمربند انفجاری و انواع دیگری از مواد منفجره را در عراق طی سال ۲۰۱۸ خنثی کرده‌اند و این مأموریت مخاطره‌آمیز چندین سال طول خواهد کشید.

پیر لودهامر، رئیس اداره مین زدایی وابسته به سازمان ملل در عراق گفت: حدود ۱۰۰ هزار ساختمان ویران شده در عراق وجود دارد که عناصر داعش بعد از عقب نشینی مواد منفجره زیادی از جمله بمب‌های دست ساز را در آنجا کار گذاشته اند.

وی افزود: احتمالاً بخش اعظم عملیات پاکسازی ۱۰ سال طول خواهد کشید و این در حالی است که دو میلیون آواره منتظر بازگشت به مناطقشان هستند.

لودهامر همچنین گفت: طی سال ۲۰۱۸، ۱۷ هزار بمب خنثی شد که شامل ۲۰۰۰ بمب دست ساز و ۷۸۲ کمربند انفجاری بود که بیشتر آنها به جسد عناصر داعش بسته شده بود.

سنی های تندروی داعش به مدت ۳ سال کنترل شهر موصل عراق را در دست داشتند و بعد از پایان جنگ در سال ۲۰۱۷ سازمان ملل مأموریت خود را برای مین زدایی این شهر و مناطق دیگر آغاز کرد.

لودهامر افزود: کارشناسان سازمان ملل تقریباً در هر مکانی مواد منفجره پیدا می‌کنند. این مأموریت همچنین در فلوجه، تکریت و کرکوک انجام می‌شود و دامنه فعالیت کارشناسان به سنجار نیز رسیده است.

 اگنس مارکیلو، مدیر اداره مین زدایی سازمان ملل نیز در اینباره گفت: روند کشف مین و بمب در میان آوارها در غرب موصل، اقدامی سخت و جان فرسا است. همچنین اجساد متلاشی در خیابان‌های موصل دیده می‌شود که بمب به آن‌ها بسته شده و این شهر بوی نامطبوعی دارد. 

وی افزود: مأموریت ما یک مأموریت مین‌زدایی کلاسیک و راحت نیست. هر مین مابین ۲۳۰ تا ۲۵۰ گرم مواد منفجره دارد، اما اکنون ما بین ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم مواد منفجره می‌بینیم. ساختمان‌هایی وجود دارد که ارتفاع آنها به ۹ طبقه می‌رسد و نیاز به بازرسی دارند.

به گفته وی، بسیاری از بمب‌ها و راکت‌هایی که نیروهای امنیتی عراق و ائتلاف آمریکا به موصل شلیک کردند هنوز منفجر نشده است. 

وی افزود: همچنین بمب‌هایی وجود دارد که وزن آنها به ۱۱۳ کیلو گرم می‌رسد. دست کم ۱۰ درصد از بمب‌ها منفجر نشده‌اند و اگر به همین صورت باقی بمانند بعد از چند دهه مثل بمب‌های جنگ جهانی دوم می‌شوند که همچنان در آلمان کشف می شود.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا