جهان اسلام

تصمیم برنده جایزه صلح نوبل برای شکایت از بن‌سلمان و بن‌زاید در دیوان بین‌المللی کیفری

فعال یمنی برنده جایزه صلح نوبل از تصمیم خود برای شکایت از ولیعهدهای عربستان سعودی و امارات در دیوان بین المللی کیفری به دلیل جنایت های آنها در کشورش خبر داد.

 

فعال یمنی برنده جایزه صلح نوبل از تصمیم خود برای شکایت از ولیعهدهای عربستان سعودی و امارات در دیوان بین المللی کیفری به دلیل جنایت های آنها در کشورش خبر داد.

«توکل کرمان» فعال یمنی برنده جایزه صلح نوبل تاکید کرد که گزارش اخیر سازمان ملل در رابطه با جنایت های جنگی در این کشور، یک سند حقوقی برای محاکمه عاملان این جنایت ها در دیوان بین المللی کیفری و در راس آنها «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی و «محمد بن زاید»، ولیعهد امارت ابوظبی، پایتخت امارات به شمار می آید.

وی که نخستین زن عرب برنده جایزه صلح نوبل است، با اعلام اینکه گزارش اخیر سازمان ملل برخی موارد وحشتناک و بی سابقه نقض حقوق بشر در یمن را فاش کرده، خاطر نشان ساخت: اکنون دیگر هدف ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان سعودی از حمله به یمن، پشتیبانی از حکمرانی «عبدربه منصور هادی»، رئیس جمهوری فراری این کشور نمی باشد.

این در حالی است که کرمان پیشتر نیز در انتقاد از رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن و ائتلاف سعودی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیسبوک نوشته بود: رئیس جمهوری و هر شخصیت عمومی دیگری هنگامی که برای ملت و جهان به طور صریح اعلام نمی کنند که ائتلاف دیگر به دنبال بازگرداندن قدرت به او نیست بلکه تنها تدابیر و سیاست های منجر به عدم بازپس گیری یمن را اتخاذ می کند، مرتکب اشتباه بزرگی می شوند.

یادآور می شود که ائتلاف سعودی طی چند روز گذشته به اشتباه خود در حمله هوایی به یک اتوبوس حامل دانش آموزان در استان مرزی صعده در شمال یمن در اوایل ماه جاری میلادی اذعان کرده و از آمادگی خود برای پرداخت غرامت به خانواده قربانیان خبر داده است.

لازم به ذکر است که بر اساس برآورد سازمان ملل، جنگ یمن که با حمله ائتلاف سعودی در ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شد و بیش از سه سال از آن می گذرد، تاکنون جان 10هزار تن از جمله بیش از ۲ هزار کودک را گرفته در حالی که سازمان های حقوق بشری محلی این تعداد را بیشتر اعلام می کنند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا