جهان اسلام

سازمان ملل: ۲ میلیون نفر در افغانستان با کمبود مواد غذایی روبرو هستند

سازمان ملل هشدار داده است که خشکسالی شدید در افغانستان تا شش ماه آینده دو میلیون نفر را با خطر کمبود مواد غذایی روبرو می‌کند.

 

سازمان ملل هشدار داده است که خشکسالی شدید در افغانستان تا شش ماه آینده دو میلیون نفر را با خطر کمبود مواد غذایی روبرو می‌کند.

مردم افغانستان علاوه بر فقر، ناآرامی و اقدامات تروریستی سنی های تندرو، اکنون با تهدید جدیدی روبرو هستند که فراتر از کنترل آن‌هاست.

کشاورزی به عنوان معیشت اصلی آن‌ها به دلیل شدیدترین خشکسالی چند دهه اخیر افغانستان در حال نابودی است.

دو سوم از افغانستان با خشکسالی شدیدی روبروست؛ بارش در فصل زمستان و بهار بسیار کم بوده و اکنون نیز وضعیت در فصل تابستان بسیار وخیم‌تر شده است.

شماری از ساکنان شهرستان‌های مختلف ولایت هرات که به دلیل خشکسالی مجبور به ترک خانه‌های خود شدند درباره خشکسالی به گفته اند که به دلیل این خشکسالی متحمل رنج‌های زیادی شده‌اند و این خشکسالی سبب تلف شدن دام‌های آن‌ها شده است.

«بابا دین» که یک دامدار است، در این باره گفت که خشکسالی سبب کشته شدن تقریبا همه دام‌هایش شده وشمار کمی از حیواناتی که تاکنون زنده مانده‌اند را نیز تنها روزی یک بار غذا می‌دهد و تنها تلاش می‌کند تا آنها تلف نشوند.

«ثریا» 50 ساله نیز اظهار می‌کند که برای نجات خانواده خود مجبور شده تا حیوانات خود را قربانی کند و اکنون از مجموع گله 150 راس گوسفندش تنها 20 راس از این حیوانات زنده مانده‌اند.

95 درصد از عایدی مردم ولایت هرات از بخش کشاورزی تامین می‌شود و وقتی خشکسالی افغانستان را در برگرفت، احشام و محصولات زراعی آن‌ از بین رفت و شمار بسیاری نیز مجبور شدند تا خانه‌ها خود را به مقصد مرکز این ولایت ترک کنند.

براساس برآوردهای سازمان ملل بیش از 80 هزار نفر به دلیل خشکسالی خانه‌های خود را ترک کردند و برای یافتن آب، عازم شهر هرات قطب اصلی در غرب افغانستان شده‌اند.

با این حال افرادی که به مرکز ولایت رسیدند نیز در وضعیت خوبی بسر نمی‌برند و کودکان به سوء تغذیه مبتلا بوده و به دلیل گرد و غبار زیاد نیز به بیماری‌های پوستی و عفونت چشمی دچار شده‌اند.

سازمان ملل همچنین هشدار می‌دهد که شمار آوارگان داخلی افغانستان به دلیل خشکسالی ممکن است افزایش 2 برابری پیدا کند. تابستان می‌گذرد خشکسالی افزایش یافته و مردم با هدف پیدا کردن پاسخ به سوال‌هایی که حکومت افغانستان جوابی برای آن ارائه نمی‌کند راهی شهرهای بزرگ می‌شوند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا