جهان اسلام

بیانیه بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی درباره حوادث اسفبار اخیر در عراق

در پی حوادث اسفبار اخیر در عراق، بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی بیانیه ای به شرح زیر صادر کرد:

 

در پی حوادث اسفبار اخیر در عراق، بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی بیانیه ای به شرح زیر صادر کرد:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

خدای متعال می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَی أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَی وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌ اید همواره برای خدا قیام کنید و از روی عدالت گواهی دهید، دشمنی با جمعیتی شما را به گناه ترک عدالت نکشاند، عدالت کنید که به پرهیزکاری نزدیکتر است و از خدا بپرهیزید که از آنچه انجام می دهید آگاه است» (مائده/8).

قانون اساسی عراق بر حقّ شهروندان برای تظاهرات و آزادی بیان تصریح دارد. تظاهراتی که امروز در پاره ای از شهرهای کشور رخ می دهد حرکتی مردمی برای اعلام خواسته های خود می باشد و حقی است که قانون اساسی برای ملت قائل شده است تا از این رهگذر، شهروندان برای ابراز رنج خود از آن استفاده کنند؛ رنجی که ناشی از محرومیت و نبودن کمترین عناصر تأمین کننده زندگی آزاد و ارجمند است و آن هم نتیجه شکست سیاستمداران در اثر فساد اداری، مالی و اداری فراگیر در کشور است و اینکه آنان با وجود چنین شرایطی سرگرم خود شده اند و ملت را با مشکل فقدان برق، آب آشامیدنی، اوضاع وخیم بهداشتی ـ درمانی، آموزش و پرورش، فرصت های شغلی و جز آن رها کرده اند.

در ادامه این بیانیه آمده است: بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی از خواسته های مبتنی بر قانون اساسی که تظاهرکنندگان سر می دهند حمایت می کند و البته از آنان می خواهد که به هیچ وجه متعرض دارایی های عمومی و خصوصی نشوند و با نیروهای امنیتی که همه کوشش و تلاش آنان حفظ و صیانت از امنیت عمومی و ملی و مؤسسه ها و نهادهای کشوری است درگیر نشوند.

از دیگر سو این بنیاد از نیروهای امنیتی می خواهد از به کارگیری خشونت بر ضد تظاهرات مسالمت جویانه خودداری کنند و توجه داشته باشند که معترضان و تظاهرکنندگان برادران و فرزندان خودشان هستند و از کاستی نیازهای روزمره زندگی طبیعی خود به شدت در رنج هستند و به شدت به این وضعیت معترض هستند.

دیگر خواسته این بنیاد این است که دولت عراق حداقل خواسته های مبتنی بر قانون اساسی و مشروعِ تظاهرکنندگان تن بدهد تا زمانی که دولت جدید با اختیارات کامل تشکیل شود و در راه تحقق بخشیدن به خواسته های ملت بکوشد تا از این رهگذر مجدداً از اعتماد ملت برخوردار شود.

بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی بر آن است که اقدام فوری و سریع دولت در تحقق بخشیدن این قضیه از رخنه و فعالیت نفوذی ها و سوء استفاده کنندگان از آب گل آلوده و صید ماهیِ مراد، جلوگیری می کند؛ همان هایی که در کمین هستند تا با دیدن اختلال در امنیت، با روش های خود، یعنی ابزار خشونت و ترور آرامش عراق را بر هم زده و ملت آن بیازارند.

باید توجه داشت که خشونت و خونریزی نسبت به هر طرف (نیروهای امنیتی و تظاهر کنندگان) خشونت و خونریزی دو چندان را در پی دارد و هیچ عاقلی هرگز به این امر که کشور شاهد خون ریزی بیشتری باشد رضایت نمی دهد، به ویژه اینکه کشور تازه از چرخه خشونت رهایی یافته و از جنگ با تروریسم بیرون آمده است که در آن هزاران تن از فرزندان کشورِ میزبان امامان معصوم علیهم السلام به شهادت رسیده اند.

از خدای متعال مسئلت داریم که عراق عزیز را با خردورزی و فرزانگی فرزندان برومند و غیرتمند آن سرزمین، از رنج و درد و گرفتاری دور بدارد، ان شاء الله.

بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی شیرازی ـ واشنگتن

www.shirazionline.org

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا