جهان اسلام

تاريخ شيعه در لبنان کتاب شد

كتابی با عنوان «تاريخ سياسی اجتماعی شيعیان لبنان» اثر دكتر غسان طه در شهر بيروت به چاپ رسید.

 

كتابی با عنوان «تاريخ سياسی اجتماعی شيعیان لبنان» اثر دكتر غسان طه در شهر بيروت به چاپ رسید.

اين كتاب که به زبان عربی است، در حقيقت تاريخچه‌ای از رابطه شيعیان به عنوان يک جريان مذهبی با دولت‌های مختلف از ۱۸۴۰ تا ۱۹۲۰ میلادی را از نظر سياسی و متغيرهای اجتماعی بررسی نموده و شرايط حاكم بر اين جريان و چالش‌هايی را كه از نظر فرهنگی، اجتماعی با آن روبرو بوده و نیز همزيستی آن با ديگر طوايف را مورد مطالعه قرار داده است.

فصل نخست این کتاب با عنوان ايجاد قدرت از مرحله امارت تا مرحله کلانشهری است، كه در آن به وضعيت شيعه در دوران نظام امارتی بودن لبنان و ديگر نظام‌های حاكم در اداره امور در دوران حاكميت عثمانی اشاره شده است.

فصل دوم با عنوان شيعه از دوران جنبش اصلاح‌طلبانه تا استعمار فرانسه به ارائه تاريخچه‌ای از جنبش اصلاح طلبانه شيعيان در مناطق مختلف لبنان پرداخته و پس از آن اشاره‌ای به وضعيت شيعيان لبنان در مناطق مختلف از بقاع گرفته تا جبل عامل و جنوب در دوران حاكميت استعمار فرانسه پرداخته به پيامدهای موضع‌گيری شيعيان در برابر آنها اشاره می‌كند.

فصل سوم این کتاب با عنوان شرايط اجتماعی، اقتصادی و رويكردهای مختلف شيعه، به بررسی وضعيت اقتصادی و آثار حضور غربی‌ها در اين كشور و نيز وضعيت اجتماعی و آموزشی شيعیان و تأثير علم بر گرايش‌های سياسی شيعه می‌پردازد.

این کتاب در پايان، ضمن ارائه فهرستی از امراء و رؤسای مناطق مختلف لبنان قديم، تصاويری نيز از شخصيت‌های برجسته شيعی و نيز برخی از اسناد و نقشه‌های تقسيم‌بندی سياسی لبنان در دوران گذشته را ارائه نموده است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا