جهان اسلام

سن قانونی ازدواج در عربستان ۱۸ سال می شود

کمیته ویژه مامور رسیدگی به پرونده «ازدواج افراد زیر سن قانونی» در عربستان، رسیدگی به این پرونده را به پایان رسانده و آن را برای تصویب به مقامات عالی رتبه این کشور فرستاده است.

 

کمیته ویژه مامور رسیدگی به پرونده «ازدواج افراد زیر سن قانونی» در عربستان، رسیدگی به این پرونده را به پایان رسانده و آن را برای تصویب به مقامات عالی رتبه این کشور فرستاده است.

به نوشته روزنامه حکومتی عکاظ عربستان، این کمیته سن دختران زیر سن قانونی را زیر  ۱۸ سال تعیین کرده و برای ازدواج با چنین دخترانی ضوابطی را مشخص کرده است.

این روزنامه افزود: کمیته مذکور، انجام عقد ازدواج را به دادگاه ویژه ازدواج واگذار کرده و افراد دارای پرونده ثبت ازدواج را از انجام عقد ازدواج در چنین مواردی منع نموده.

همچنین این کمیته، وزارت بهداشت عربستان را از انجام معاینات قبل از ازدواج افراد زیر سن قانونی مگر به درخواست دادگاه ویژه منع کرده است.

براساس ضوابط پیشنهادی، عقد ازدواج افراد زیر سن قانونی بر اساس سن جدید می باشد که۱۸ سالگی است و قاضی باید از مواردی نظیر ارائه درخواست دختر یا قیم شرعی او، موافقت حضوری دختر در دادگاه و شنیدن نظر مادر اطمینان حاصل کند.

براساس این ضوابط همچنین، چنین ازدواجی نباید زندگی فرد زیر سن قانونی و دستیابی به تکامل ذهنی و جسمی او  را تهدید کند و این موضوع از طریق گزارش های پزشکی افراد متخصص، گزارش های پزشکی تایید شده از سوی ادارات دولتی و گزارش های روانی کمیته متشکل از روان شناسان زبده و مددکاران اجتماعی و یا گزارش های یکی از انجمن های دارای مجوز از وزارت دادگستری مشخص می شود که به تایید وزارت کار و توسعه اجتماعی می رسد و شامل میزان سازگاری روانی زوجین است. 

این ضوابط همچنین قاضی را ملزم می کند که دختران زیر سن قانونی را  به شرکت در برنامه های مربوط به آموزش پیش از ازدواج که از سوی وزارت کار و توسعه اجتماعی عربستان برگزار می شود، ملزم کند تا آنها را برای عهده دار شدن مسئولیت های خانواده آماده نموده و آموزش های لازم را به آنها بدهند.

ازدواج با دختران غیر عربستانی تازمانی که در عربستان هستند، مشمول این قوانین نیز می شود.

قوانین کنونی عربستان برای ازدواج افراد زیر سن قانونی شامل محدودیت هایی نظیر ممنوعیت ازدواج با دختران زیر ۱۶ سال مگر پس از معاینات پزشکی و اثبات آمادگی جسمی و روانی فرد برای ازدواج می شود و علاوه بر این باید عقد ازدواج از طریق دادگاه صورت گیرد.

این در حالی است که عربستان هرساله شاهد بیش از ۵ هزار مورد ازداوج افراد زیر سن قانونی یعنی کمتر از ۱۶ سال است و در شمار زیادی از این ازدواج ها اختلاف سنی میان زوجین به بیش از ۱۰ سال و حتی گاهی اوقات به ۳۰ سال می رسد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا