جهان اسلام

بازگشایی اتوبان حلب -دمشق پس از 6 سال

اتوبان حلب – دمشق پس از 6 سال بازگشایی شد. 

 

اتوبان حلب – دمشق پس از 6 سال بازگشایی شد. 

رفت و آمد کامیون‌های حمل بار از جاده حلب – دمشق از شهر حماة به سمت حومه شمالی شهر مورک پس از 6 سال توقف آغاز شد.

این کامیون‌ها یک روز پس از برداشتن موانع خاکی و بلوک‌های سیمانی که این مسیر بین‌المللی را بسته بود، به مناطق آزاد شده شمال حلب رسیدند.

به گفته رسانه های سوری، اتوبان بین‌المللی‌ای که دمشق را به حلب متصل می‌کند اصلی‌ترین جاده‌ای است که مرکز سوریه را تقسیم نموده و پس از عبور از حمص، حماة و ادلب، به حلب می‌رسد. 

این اتوبان از ابتدای سال ۲۰۱۲ میلادی با آزادسازی شهر معره النعمان، شکسته شدن محاصره پادگان وادی الضیف و سپس آزادسازی خان شیخون و نظامی شدن این منطقه به دلیل حضور عناصر تروریستی در آن شاهد درگیری‌های خشونت‌باری چند ماهه بود که به آن جاده مرگ می‌گفتند که از خان شیخون تا شهر معرة النعمان ادامه داشت و بقیه بخش‌های اتوبان نیز پس از آزادسازی وادی الضیف و خان شیخون تا روز یکشنبه بسته بود.

نیروهای سوری به جای اتوبان بین‌المللی از جاده‌های فرعی برای رسیدن به شمال حلب استفاده می‌کردند که همچنان برای حمل و نقل زمینی و فعالیت تجاری بین جنوب و مرکز سوریه با شمال حلب استفاده می‌شود.

طبق گفته برخی منابع و نیز توافق میان ترکیه و روسیه گشودن اتوبان بین‌المللی دمشق – حلب و اجازه عبور و مرور کاروان‌های تجاری و تمامی وسایل نقلیه عمومی بدون هیچ مانعی جزو توافقنامه‌های کاهش تنش به شمار می‌آید که با عبور اولین کامیون‌های تجاری از مورک این توافقنامه اجرا شد.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا