جهان اسلام

اخراج دو روحانی شیعه در دهه اول محرم از کویت/واکنش علمای این کشور

کویت از حضور دو روحانی شیعه در مراسم دهه اول محرم جلوگیری کرد.

 

کویت از حضور دو روحانی شیعه در مراسم دهه اول محرم جلوگیری کرد.

وزارت کشور کویت از «سید منیرالخباز» روحانی شیعه عربستانی و «شیخ فاضل المالکی» و «شیخ باقر المقدسی» دو روحانی عراقی که برای شرکت در مراسم دهه اول محرم وارد این کشور شده بودند، خواسته است که خاک این کشور را ترک کنند.

پایگاه خبری «جهینه» ضمن اعلام این خبر، با اشاره به اینکه وزارت کشور کویت به این سه روحانی شیعه ابلاغ کرده که ظرف ۲۴ ساعت آینده این کشور را ترک کنند، افزودند: به «سید منیر الخباز» اجازه داده شده است، پس از سخنرانی مقرر در یکی از مساجد کویت، این کشور را ترک کند.

این در حالی است که فعالان و خبرنگاران کویتی در شبکه های مجازی، تنها از اخراج سید الخباز و شیخ مقدسی خبر داده  و اعلام کرده اند که به شیخ مالکی اجازه داده شده است به ایراد خطبه در حسینیه های شیعه ادامه دهد.

«ولید الطباطبایی» و «محمد هایف المطیری» دو نفر از اعضای پارلمان کویت، اخیرا با راه اندازی کمپینی، اخراج روحانیون شیعه ای که برای حضور در مراسم دهه اول محرم وارد این کشور شده اند را  به اتهام آنچه اهانت به صحابه خواندند، خواستار شدند.

این در حالی است که مسئولان حسینیه های کویت و فعالان شیعه با رد این اتهام، اعلام کردند که روحانیون شیعه تنها به نقل مسائل تاریخی پرداخته و هیچ سخن فرقه گرایاینه یا اهانت آمیزی در منابر آنها نیست.

از سوی دیگر علمای شیعه کویت اقدام مقامات این کشور در خصوص اخراج خطبای حسینی را محکوم کرده و خواستار بازنگری در این تصمیم شدند.

این علما، در بیانیه ای نسبت به تداوم حکم کورکورانه اخراج خطبای دینی از این کشور هشدار داده و عنوان کردند که چنین موضعی در طول سال های گذشته همواره تکرار می شده است.

علمای کویت در این بیانیه ، بر حق خود در زمینه اتخاذ تمامی تدابیر قانونی و مواضع مردمی برای حمایت از حقوق قانونی خود در خصوص برگزاری مناسک دینی تاکید کردند.

شماری از افراط گرایان کویت از جمله «ولید الطباطبایی» نماینده افراطی مجلس این کشور، کمپین تحریک آمیزی را برای جلوگیری از ورود خطبای حسینی به کویت و شرکت در مراسم سوگواری «امام حسین علیه السلام» راه اندازی کردند.

به گفته فعالان مدنی کویت، این کشور از نفوذ گسترده حاملان افکار تکفیری رنج می برد؛ افرادی که بیشترشان با عربستان سعودی روابط نزدیک دارند و جناح عربستان در داخل نظام و جامعه کویت به شمار می روند.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا