جهان اسلام

اعدام چهار فعال قطیف در عربستان سعودی

عربستان سعودی چهار تن از فعالان منطقه شرقی این کشور را اعدام کرد.

 

عربستان سعودی چهار تن از فعالان منطقه شرقی این کشور را اعدام کرد.

وزارت کشور عربستان سعودی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که چهار تن از فعالان منطقه شیعه نشین قطیف در شرق این کشور به اتهام آن چه دست داشتن در ارتکاب عملیات تروریستی خوانده، اعدام شده اند.

این وزارت خانه، در بیانیه خود فعالان اعدام شده را چهار شهروند این کشور به نام های یوسف علی عبدالله المشیخیص، زاهر عبدالرحیم حسین البصری، مهدی محمد حسن الصایغ و امجد ناجی حسن الصایغ معرفی کرده است.

این چهار تن طی سال های مختلف به اتهامی مربوط به شرکت در تظاهرات قطیف که از حدود شش سال پیش، برای مطالبه حقوق مدنی و سیاسی شروع شد، بازداشت شده بودند.

با اجرای این حکم، خطر جدی در خصوص احکام دیگر برای سه تن از بازداشت شدگان که محکوم به اعدام شده اند، وجود دارد. این سه تن زمانی که زیر سن قانونی بودند بازداشت شده اند و اسامی آنان، علی النمر، داود المرهون و عبد الله الزاهر است. 

حکم این افراد تایید شده و مورد موافقت پادشاه عربستان نیز قرار گرفته است.

علاوه بر این، حداقل 50 نفر دیگر از محکومین به اعدام در معرض خطر هستند و دادستانی کل عربستان خواستار اعدام آن هاست که اتهام آنان مشارکت در جنبش های مطالبه حقوق مدنی و همراهی با اعتراضات مدنی در منطقه شرق عربستان است.

به گفته سازمان های حقوق بشری بسیاری از بازداشت شدگان در عربستان سعودی، مورد شکنجه هدفمند قرار می گیرند و برخی از آن ها با اتهامات واهی مختلف محکوم به اعدام می شوند.

از جمله این اتهامات، شرکت در تظاهرات و فعالیت های اعتراضی مسالمت آمیز و در برخی موارد، به خاطر داشتن دیدگاه های مخالف ایدولوژی آل سعود، یعنی وهابیت محکوم به مجازات های سخت، از جمله اعدام می شوند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا