جهان اسلام

فرافکنی گفتگوی علمی توسط سلفی های مصر و اتهام به شیعیان

هجمه بر شیعیان مصر همچنان ادامه دارد.

 

هجمه بر شیعیان مصر همچنان ادامه دارد.

شیعیان در مصر بدون هیچ تعصبی، گفتگوی دینی با سلفی ها و سنی های تندرو را خواستارند، ولی آنها با مخالفت و اتهام زنی از زیر بار گفتگوی علمی شانه خالی می کنند.

به گزارش «الیوم السابع» یکی از فعالان شیعه مصری به نام «طاهر الهاشمی» می گوید: ما بدون هیچ گونه تنش و تعصبی، گفتگوی علمی با سلفی ها را جدی می گیریم، اما دعوت ما با مخالفت و اتهام زنی به شیعیان روبرو می شود.

براساس این گزارش، وی که در یکی از فضاهای مجازی مطلب خود را منتشر نموده بود، در ادامه با استدلال به تاریخ این سوال را مطرح نموده که مذهب تشیع تا دوران «سادات» در الازهر تدریس می شد؛ پس آیا الازهر در آن زمان در راستای نشر شیعه اقدام نمی کرد؟»

وی در ادامه با اشاره به سلفی ها، سنی های تندرو وگروه های تروریستی افزود: در برابر هر اندیشه ای  باید با اندیشه مبارزه کرد و گفتگو، هر اقدام و هر گروه تروریستی را نابود می کند.

گفتنی است، مطالب این فعال شیعه با هجمه تند سلفی های مصر روبرو شده و به عنوان مثال «محمد لطفی عامر» از مبلغان سلفی در واکنش به این موضوع با فرافکنی و نادیده گرفتن پیشنهاد بحث علمی تاریخی شیعیان، گفت: جریان سلفی با شیعیان دشمنی ندارد و هیچ مانعی نیز برای گفتگو با شیعیان وجود ندارد.

وی در ادامه با نادیده گرفتن لزوم ارائه مدارک و اسناد تاریخی در بحث های «مذهبی ـ عقیدتی» با بی احترامی خواند آنها به ـ به گفته او ـ «صحابه» گفته : حال باید از خودمان بپرسیم که آیا می توان با آنها صحبت نمود؟ 

از طرف دیگر «ولید اسماعیل» از چهره های وابسته به یک ائتلاف تندروی سلفی موسوم به «ائتلاف الحب و الآل البیت» در واکنش به به سخنان این فعال شیعی گفت: طاهر الهاشمی کیست که از گفتگو با ما استقبال کند یا نکند و بین ما و آنها هیچ همگرایی وجود ندارد.

شایان ذکر است، شیعیان در مصر تحت فشار های متعددی قرار دارند که به گفته کارشناسان، دو انشار دو تفکر سلفیت و وهابیت توسط الازهر و عربستان سعودی، به شدن در این کشور حمایت می شوند و در قشر های مختلف شیعیان را محدود می نمایند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا