جهان اسلام

نقض حقوق کودکان یمنی توسط ائتلاف عربستان سعودی

ائتلاف عليه يمن به رهبری عربستان سعودی به نقض حقوق کودکان یمنی متهم شد.

 

ائتلاف عليه يمن به رهبری عربستان سعودی به نقض حقوق کودکان یمنی متهم شد.

دو سازمان بین‌المللی مدافع حقوق کودکان، ائتلاف عليه يمن به رهبری عربستان سعودی را به پایمال کردن حقوق کودکان در یمن متهم کردند.

سازمان «نجات کودکان» و موسسه «فهرست نظارتی کودکان در درگیری مسلحانه» در نامه مشترکی به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، از وی خواستند تا ائتلاف عليه يمن به رهبری عربستان سعودی در یمن را در فهرست «پایمال کنندگان حقوق کودکان در عملیات مسلحانه» درج کند.

این فهرست شامل اسامی دولت‌ها و گروه‌های مسلحی است که در جریان درگیری های مسلحانه، حقوق کودکان را نادیده می‌گیرند.

در گزارش موسسه «فهرست نظارتی کودکان در درگیری مسلحانه» طرف‌های درگیری در یمن، دست کم ۱۶۰ مورد از آسیب های جدی به تاسیسات و پرسنل پزشکی و اماکن آموزشی وارد کرده اند و طی دوسال گذشته با حمله به مراکز غیر نظامی باعث جان باختن کودکان شده اند.

گزارش مشترک این دو سازمان، همچنین از کشورهای عضو سازمان ملل خواسته است تا از فروش و انتقال تسلیحات به طرف‌های درگیر در یمن، به خصوص کشورهای عضو ائتلاف به رهبری عربستان خودداری ورزند.

از زمان آغاز عملیات ائتلاف در یمن، دولت‌های فروشنده اسلحه به عربستان تحت فشار قرار داشته‌اند تا تحویل تسلیحات به این کشور را تا پایان جنگ متوقف کنند. به خصوص در انگلیس و کانادا، نه تنها نهادهای مدنی و حقوق بشری، بلکه برخی از سیاستمداران این درخواست را مطرح کرده‌اند.

گفتنی است، سال گذشته میلادی «بان کی مون» ـ دبیرکل وقت سازمان ملل ـ بر اساس گزارش‌های حاکی از جان باختن کودکان در جریان حملات هوایی ائتلاف در یمن، تنها برای مدتی کوتاه، نام این ائتلاف را در فهرست «پایمال کنندگان حقوق کودکان قرار داد» اما اعتراض عربستان سعودی باعث شد تا نظر خود را تغییر دهد.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا