جهان اسلام

زندان و شلاق برای برگزاری مراسم حسینی در عربستان

دادگاه کیفری در شهر شیعه نشین «احساء» در عربستان سعودی، تعدادی از شهروندان این کشور را به خاطر برگزاری مراسم حسینی به زندان و شلاق محکوم کرد.

 

دادگاه کیفری در شهر شیعه نشین «احساء» در عربستان سعودی، تعدادی از شهروندان این کشور را به خاطر برگزاری مراسم حسینی به زندان و شلاق محکوم کرد.

به گفته منابع حقوقی، این احکام علیه شهروندانی صادر شده که در ماه محرم سال گذشته در مزارع یا خانه هایشان به اقامه شعائر حسینی پرداخته و مجلس عزاداری برپا کرده اند تا جایی که یکی از آنها به 50 روز حبس تعزیزی و شلاق محکوم شده است.

این اولین حکم در نوع خود نیست، پیش از این هیئتی موسوم به امر به معروفِ عربستان در سال 1998 میلادی «احمد الملبلب» موذن یکی از مساجد روستاهای «الجفر» در احساء را در اعتراض به شیوه اذان گفتن وی بازداشت و به محل نامعلومی برد و سپس از خانواده اش خواست تا پیکر بی جان وی را تحویل بگیرند.

در واکنش به این احکام، «طه الحاجی» حقوقدان و وکیل گفت: تشکیل این دادگاه نقض آشکار حقوق شخصی شهروندان است و علاوه بر این، علیه آنها حکم مجازات بدنی نیز صادر شده است.

وی تاکید کرد: این حکم مغایر با شریعت و قوانین و حقوق بشر بوده و نشان می دهد که همزیستی و گفت وگو در عربستان سعودی، تنها یک شعار تبلیغاتی است.

«علی آل غراش» فعال مدنی و روزنامه نگار نیز گفت: صدور حکم زندان و شلاق به خاطر انجام شعائر دینی یک حکم ظالمانه بوده و بیانگر میزان بالای ظلم و ستم و نبود حاکمیت قانون عدالت محور در عربستان سعودی است.

وی افزود: آنچه که برای شهیدِ موذن «المبلب» روی داد، اصرار حکومت از طریق ممانعت، بازداشت، شلاق و زندان بر تفکری که اقشار ملی را مشرک و کافر می داند، بسیار خطرناک است و امنیت اجتماعی عربستان سعودی و منطقه را تهدید می کند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا