جهان اسلام

تسلیحات هسته ای در دست عربستان سعودی

عربستان سعودی به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته ای است.

 

عربستان سعودی به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته ای است.

مرکز علوم و امنیت بین الملل آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد: عربستان سعودی در صدد دستیابی به فناوری تسلیحات هسته ای است.

این مرکز در بیانیه خود که با عنوان « عضو جدیدی به باشگاه هسته ای می پیوندد» صادر شده، افزود: عربستان سعودی، در نظر دارد ظرف چند سال آینده 16 راکتور هسته ای بسازد.

پیش از این نیز، روزنامه نیویورک تایمزِ آمریکا، در ماه می سال 2015 فاش کرده بود که عربستان سعودی، نمی تواند در جهت دستیابی مستقیم به سلاح هسته ای گام بردارد؛ زیرا این امر دربردارنده ضرر و زیان هایی است.

روزنامه گاردین نیز، در ماه مارس سال 2003 از رویکرد و درخواست عربستان سعودی، جهت بهره مند شدن از چتر هسته ای یک کشور دوست، قبل از دستیابی به سلاح هسته ای سخن به میان آورده بود.

این در حالی است که «عربستان سعودی» یکی از کشورهای امضاکننده معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای است.

به گفته کارشناسان خاورمیانه، هر چند «ریاض» وجود هر گونه همکاری با دولت دیگری در زمینه هسته ای را تکذیب کرده، ولی یکی از منابع اصلی برنامه های اصلی پاکستان به شمار می آید.

منابع اطلاعاتی می گویند، عربستان سعودی در همین رابطه حتی پس از اعمال تحریم های بین المللی و آمریکایی علیه پاکستان، دستکم بیش از هفت میلیارد دلار در اختیار «اسلام آباد» قرار داده و حتی «سلطان بن عبدالعزیز» وزیر دفاع وقت سعودی در زمان آزمایش هسته ای پاکستان، از کارگاه غنی سازی اورانیوم در «کاهوتا» و چند کارگاه تحقیقات نظامی دیگر، دیدن به عمل آورد.

بنا بر این مرکز «عربستان سعودی» به سمت تاسیس و پیشبرد برنامه هسته ای گام برداشته و برای پیشبرد آن به حمایت های کشورهای قدرتمند غربی نیاز دارد.

شایان ذکر است انتشار این خبر، از مهمترین مرکز تحلیلی ایالات متحده آمریکا، سازمان های حقوق بشری را در سطح جهانی نگران کرده است.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا