عتبات و اماکن مقدسه

مراسم افتتاح ضریح مطهر صحابی جلیل القدر «میثم تمار» رضوان الله علیه

ضریح جدید حرم «میثم تمار» (رضوان الله تعالی علیه)، رونمایی شد.

 

ضریح جدید حرم «میثم تمار» (رضوان الله تعالی علیه)، رونمایی شد.

ضریح جدید صحابی جلیل القدر و یار نام آشنای «امیرالمومنین علیه السلام»، «میثم تمار»رضوان الله تعالی علیه، با حضور علما ،فضلا، مسئولان اداری و جمعی کثیر از مومنان و محبین اهل بیت علیهم السلام، توسط مدیریت محترم این آستان، رونمایی شد.

«طالب صباح العنزی» معاونت تولیت این آستان مقدس، در گفتگو با خبرگزاری شیعه ویوز، گفت:  این ضریح دارای نقوش مختلف و بسیار زیبا، و چندین آیه قرانی و اشعار خوش نویسی شده در مدح صاحب این مکان مقدس می باشد.

وی گفت:  این ضریح مقدس  5 متر ارتفاع و بیش از 5 متر نیز عرض دارد. این ضریح به شکلی زیبا با طلا ، نقره و مس تذهیب شده و در آن از تعداد 14 عدد طرح درختان نخل،  به نشانه چهارده معصوم علیهم السلام و به عنوان نمادی که مرتبط با نام و زندگی این مرد بزرگ تاریخ تشیع است، استفاده شده.

حضرت «میثم بن یحیی التمار» اهل سرزمین «نهروان» ـ منطقه‌ای میان عراق و ایران ـ  بود و بعضی او را ایرانی و از مردمان فارس دانسته‌اند. 

کنیه ایشان «ابو سالم» بود و به دلیل شغلی که داشت،  لقب «تمار» به معنی خرما فروش را به او داده بودند.

جناب «میثم تمار» در آخر سال ۶۰ هجری، یعنی ده روز قبل از ورود امام حسین علیه السلام به عراق؛ توسط «عبیدالله بن زیاد» دستگیر شد و به جرم گفتن فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام، به همان نحوی که به وی وعده داده شده بود، به شهادت رسید.

«میثم تمار» از یاران با وفای «امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام» بود و از صاحبان سرِّ آن حضرت به شمار می رفت.

ایشان اولین مسلمانی بود که به هنگام شهادت بر دهانش لگام زدند تا نتواند فضائل و مناقب امیرالمومنین علی علیه السلام را بازگوید.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا