عتبات و اماکن مقدسه

نصب ضریح جدید میثم تمار

ضریح «میثم تمار»رضوان الله تعالی علیه، به زودی نصب خواهد شد.

 

ضریح «میثم تمار»رضوان الله تعالی علیه، به زودی نصب خواهد شد.

تولیت مزار صحابی جلیل القدر و یار نام آشنای «امیرالمومنین علیه السلام»، «میثم تمار»رضوان الله تعالی علیه، از نزدیکی موعد رونمائی از ضریح جدید این یار باوفای «اهل بیت پیامبر علیهم السلام» خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الکفیل، «شيخ خليفة الجوهر» تولیت محترمِ این مزار مقدس، گفت: همزمان با ایام خجسته و میمون ولادت بانوی دوسرا، حضرت «صدیقه کبری فاطمه زهراء سلام الله علیها» در 18 جمادی الثانی ـ مطابق با 28 اسفندماه 1395 ـ از این ضریح شریف به طور رسمی رو نمایی می شود.

کار ساخت این ضریح جدید در یکی از کارگاه های ویژه در شهر اصفهان در ابعاد 4 در 5 متر مربع مساحت و پنج متر ارتفاع طی مدت دوسال انجام شده است.

این ضریح به شکل زیبایی با طلا ، نقره و مس تذهیب شده و در آن از طرح درختان نخل به عنوان نمادی که مرتبط با نام و زندگی این مرد بزرگ تاریخ تشیع است، استفاده شده.

حضرت «میثم بن یحیی التمار» اهل سرزمین «نهروان» ـ منطقه‌ای میان عراق و ایران بود ـ و بعضی او را ایرانی و از مردمان فارس دانسته‌اند. 

کنیه ایشان «ابو سالم» بود و لقب «تمار» به معنی خرما فروش را به جهت شغلش به وی می گفتند.

«میثم تمار» از یاران با وفای «امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام» بود و از صاحبان سرِّ آن حضرت بشمار می رفت.

جناب «میثم تمار» در آخر سال ۶۰ هجری یعنی ده روز قبل از ورود امام حسین علیه السلام به عراق؛ توسط «عبیدالله بن زیاد» دستگیر شد و به جرم گفتن فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام، به همان نحوی که به وی وعده داده شده بود به شهادت رسید.

ایشان اولین مسلمانی بود که به هنگام شهادتش بر دهانش لگام زدن تا فضائل و مناقب امیرالمومنین علی علیه السلام را نگوید.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا