عتبات و اماکن مقدسه

خواهر امام رضا علیه السلام در جمهوری آذربایجان

حرم مطهره فاطمه صغری سلام الله علیها، ملقب به بی‌بی هیبت، دختر امام کاظم علیه السلام و خواهر گرامی امام رضا علیه السلام، هر ساله پذیرای خیل عاشقان اهل‌ بیت علیهم السلام، در کشور آذربایجان است.

 

حرم مطهره فاطمه صغری سلام الله علیها، ملقب به بی‌بی هیبت، دختر امام کاظم علیه السلام و خواهر گرامی امام رضا علیه السلام، هر ساله پذیرای خیل عاشقان اهل‌ بیت علیهم السلام، در کشور آذربایجان است.

امام هفتم شیعیان جهان چهار دختر به نام‌های فاطمه کبری، فاطمه صغری، فاطمه وسطی و فاطمه اخری سلام الله علیهم اجمعین، داشت که «فاطمه کبری سلام الله علیها» مشهور به «حضرت معصومه سلام الله علیها» در قم مدفون بوده و همواره این بارگاه مقدس، پذیرای خیل عظیمی از زائران و عاشقان اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین است.

«فاطمه صغری سلام الله علیها» دومین دختر امام موسی‌ بن‌ جعفر علیه السلام و ملقب به «بی‌بی‌هیبت» بوده که در مدخل شهر «باکو» پایتخت جمهوری آذربایجان مدفون هستند.

«فاطمه وسطی» مشهور به «ستی فاطمه سلام الله علیها» دختر دیگر امام موسی کاظم علیه السلام، در اصفهان مدفون هستند و حرم با شکوهی دارند.

آخرین دختر امام هفتم شیعیان جهان نیز «فاطمه اُخری سلام الله علیها»، مشهور به «خواهر امام رضا علیه السلام» در شهر رشت استان گیلان مدفون بوده و حرم باصفایی دارد.

طبق روایت، پس از شهادت امام رضا علیه السلام در طوس، نزدیکان و کسان آن حضرت متفرق شدند و بی‌بی هیبت سلام الله علیها، از خواهرشان حضرت معصومه سلام الله علیها، جدا شده و به شهر رشت رفته، و از آنجا به باکو ره سپار شدند.

ایشان، در دهکده شیعه‌نشین «شیخ‌اُف» سکونت کرده و در همان مکان وفات یافتند.

اهالی با ایمان و شیعیان با اخلاص روستای شیخ‌اف پس از ارتحال دختر گرامی حضرت موسی بن جعفر علیه السلام، پیکر پاک ایشان را در محل حرم فعلی‌ به خاک سپرده و بر فراز قبر شریفش سایبان ایجاد کردند.

 همچنین پیکر سه تن از منسوبین خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام، در کنار مرقد مطهره بی‌بی هیبت به خاک سپرده شده است.

 

با گذشت قرن‌ها، مردم مسلمان و اهل ایمان کرامت‌های فراوانی از مرقد مطهره دختر باب‌الحوائج مشاهده کردند و آوازه‌ آن در همه جا طنین‌انداز و دل‌های شیفتگان اهل‌ بیت علیهم السلام، از اقطار و اکناف به‌سوی آن جذب شد.

با نذورات فراوان، مرقد مطهره، گنبد و بارگاه مجلل و باشکوه‌تری برای آن حضرت ساخته شد، که امروزه به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری شرق مطرح است.

در این حرم با صفا زیباترین سبک معماری شیروان‌ ـ‌ آبشرون به‌کار رفت، مناره‌های زیبا، گنبد با عظمت، سالن‌های بزرگ، دو مسجد و تعدادی بنا، مقبره و سردابه نیز در اطراف آن ساخته شد.

آستانه مبارکه بی‌بی هیبت سلام الله علیها، در طول قرون و اعصار مورد توجه خاص شیعیان شیفته و دلسوخته بود که از نقاط مختلف جهان برای آستان‌بوسی حرم مطهرش رنج سفر بر خود هموار می‌کردند و به سوی مرقد شریفش می‌شتافتند.

این حرم مطهر که در منطقه شیخ‌اف در ورودی باکو از سمت جنوب روی تپه‌ای مشرف به دریای خزر قرار گرفته است، تا پیش از ۱۳۱۶ ش، مجموعه‌ای از دو مسجد و مناره و کتابخانه در محوطه‌ای قرار داشت که دروازه آن مدت‌ها پس از ویرانی این مجموعه در سال مذکور پابرجا بود.

در زیر یکی از پایه‌های ورودی این دروازه، زیارتگاه بی‌بی هیبت سلام الله علیها، قرار دارد و در سال ۱۳۷۷ شمسی، مقبره جدید، با دستور رئیس جمهور وقت آذربایجان، حیدر علی‌اف مرمت و پس از دو سال، افتتاح شد.

امروزه مردم مرقد مطهره بی‌بی هیبت سلام الله علیها را «بی‌بی حکیمه خانم سلام الله علیه» می‌نامند و زیارتگاه شیعیان و عاشقان اهل بیت علیهم السلام است.

سراسر تپه مذکور از قدیم گورستان شیعیان بوده و امروزه سنگ قبرهایی با نوشتارهایی به فارسی، عربی و ترکی در آن دیده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا