عتبات و اماکن مقدسه

تلاش های صورت گرفته برای بازسازی بقیع

هشتم ماه شوال روز جهانی بقیع نامگذاری شده، چراکه در چنین روزی حرم چهار امام معصوم مسلمانان، در قبرستان جنت البقیع مدینه منوره توسط سنی های تندرو تخریب شد.

هشتم ماه شوال روز جهانی بقیع نامگذاری شده، چراکه در چنین روزی حرم چهار امام معصوم مسلمانان، در قبرستان جنت البقیع مدینه منوره توسط سنی های تندرو تخریب شد.

به گزارش شیعه ویوز، با گذشت 96 سال از این فاجعه تاریخی، مسلمانان همچنان برای بازسازی قبور ائمه خویش، تلاش می کنند.

یکی از شخصیت های برجسته ای که در راه بازسازی قبرستان بقیع قدم برداشت، شهید «آیت الله سید حسن شیرازی» قدس سره، بود.

این مجاهد شهید، برای رسیدن به این هدف سخت کوشید و در همین راستا با علمای اهل تسننِ عربستان سعودی گفتگو نموده و جایز بودن ساختن آن حرم مطهر و حتی مرجَّح بودن آن را اثبات نمود.

وی در این زمینه گام های استوار و بلندی برداشت و توانست آنان را برای آغاز بازسازی قانع کند، اما برخی موانع تحقق این هدف را ناممکن ساخت.

مرجع راحل «آیت الله العظمی سید محمد شیرازی» قدس سره در کتاب خود به نام «برادر شهیدم سید حسن شیرازی» تحت عنوان «تلاش برای بازسازی بقیع» نوشته است: «او، در پاسخ به دعوت حضرت حق و با اهداف والای تبلیغی به حج می رفت و ضمن دیدار با سیاستمداران سعودی آنان را برای بازسازی بقیعِ مطهر، تحت فشار قرار می داد و پس از دیدارها ی مکرر، وعده ی بازسازی بقیع را گرفت؛ ولی جریان هایی در عراق با دادن رشوه به فقها و سیاستمداران عربستان سعودی و نیز همراهیِ حکومت وقت عراق با سعودی ها، منجر شد تلاش های آن شهید بزرگوار به جایی نرسد».

گفتنی است، آیت الله سید مرتضی قزوینی در مراسم نخستین سالگرد ارتحال مرجع راحل «آیت الله العظمی سید محمد شیرازی» قدس سره، در حسینیه «رسول اعظم صلی الله علیه وآله» واقع در شهر لندن، در این باره گفت: «رئیس ارتباطات جهان اسلام، آقای «محمد بن سرور الصبان» به من گفت: دیوار فعلی که دور قبرستان بقیع وجود دارد به همت مرجع راحل و برادر شهیدش سید حسن شیرازی ساخته شده است».

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا