عتبات و اماکن مقدسه

طلاکاری ایوان نجف امسال به پایان می‌رسد

طلاکاری ایوان نجف در حرم امیرالمؤمنین علیه السلام که از سال گذشته آغاز شده است، امسال به همت هنرمندان و استادکاران به پایان می‌رسد.

 

طلاکاری ایوان نجف در حرم امیرالمؤمنین علیه السلام که از سال گذشته آغاز شده است، امسال به همت هنرمندان و استادکاران به پایان می‌رسد.

ایوان نجف در آستان مقدس علوی حال و هوای خاصی دارد و معماری آن به قدری زیبا است که چشم هر هنرمندی را خیره می‌کند و در حال بازسازی است.

طلاکاری ایوان نجف در دو مرحله از سال‌های گذشته طراحی و برنامه‌ریزی شد که فاز دوم آن تیرماه سال گذشته به همت استادکاران آغاز شده است.

در این مرحله قرار است علاوه بر طلاکاری ایوان نجف، کتیبه‌های تاریخی باب‌الساعه حرم مطهر نیز، نصب شود که اقدامات برای طلاکاری دو بال ایوان نجف مراحل پایانی را طی می‌کند  که به گفته دستاندرکاران تا پاییز یا نهایتا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.

هر مناره ایوان نجف 29 متر ارتفاع دارد.

این مناره ها را نواری عریض از آیات قرآن تزیین می‌کند که شامل آیات قرآنی طلاکاری شده بر روی کاشی‌های آبی رنگی ست که بالای هر نوار مقرنس‌هایی طلایی وجود دارد و در بالای آن جایگاه موذن قرار گرفته است که ارتفاع آنها نیز 2.25 متر است.

قطر مناره‌ها در پایین 1.8 متر و در بالا 1.25 متر است و قطر استوانه‌ای که بر فراز مکان موذن است کمی بیشتر از یک متر و ارتفاع آن 4 متر است که به گنبدی طلایی می‌رسد و پس از آن یک میله و کلمه جلاله «الله» قرار دارد که نهایتا این میله به 1.6 متر ارتفاع دارد.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا