فرهنگ و هنر

كتاب « مصابیح الانوار فی حل مشکلات الاخبار»، حاوی شرح احاديث پيشوايان گرامى اسلام

كتاب «مصابيح الأنوار» از جمله كتاب های ارزشمندی است كه در آن، به شرح احاديث دارای اشکال پرداخته شده و اين كار در ميان علما پيشينه ای زياد دارد.

 

كتاب «مصابيح الأنوار» از جمله كتاب های ارزشمندی است كه در آن، به شرح احاديث دارای اشکال پرداخته شده و اين كار در ميان علما پيشينه ای زياد دارد.

در این اثر به برخی اشکالاتی که از لحاظ سند و دلالت در زمینه‌های مختلف اخلاقی و اعتقادی در برخی روایات وجود دارد، اشاره شده و به رفع ابهام از این روایات پرداخته شده است.

این روایات در مسایلی گوناگون مانند طینت، بقای طینت میت در قبر او، مفهوم اعاده معدوم، راه‌های شناخت خدا، مقام کشف یقین امیرالمومنین علی عليه السلام، ماهیت وحی بر شخص پیامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) ، قضا و قدر الهی، سرگذشت برخی از پیامبران الهی و عصمت آن‌ها‌؛ و بسيارى دیگر از مسائل اعتقادی مندرج در روایات است، که نگارنده به شرح مفاد آن‌ها و رفع ابهام از آن‌ها پرداخته است.

مؤلف بزرگوار این كتاب، محدّث و فقيه نامدار مرحوم  «آية الله سيد عبدالله شبّر» است.

ايشان در سال ۱۱۸۸ ق چشم به جهان گشود و در سال ۱۲۴۲ ق در سنّ ۵۴ سالگی ديده از جهان فرو بست.

وی علی رغم عمر كوتاه خود، يكی از پركارترين مؤلفان شيعه به شمار می رود  و  تقريباً دارای ۶۰ اثر علمی است كه برخی از اين آثار در ۲۰ جلد به رشته تحرير درآمده است.

مرحوم  «شريف رضی» در  «المجازات النبوية» ، و يا  «ابن اثير» در  «النهاية» ، و نيز مرحوم مفيد و سيد مرتضی و ديگر بزرگان، در تأليفات خود به طور ضمنی بر شرح احاديث مشكل پرداخته اند. اما بی شك كتاب مصابیح الأنوار كه به طور مستقل به اين زمينه پرداخته است، از شاخص ترين تأليفات علمای اسلام در اين موضوع است.

 

   {mp4remote}http://cdn.ihtv.co/shiawaves/2016/07/28/00_%28new%29.mp4{/mp4remote}  

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا