مقالات

حضرت صدّیقه شهیده ، فاطمه زهرا علیها السلام در یک نگاه

حضرت صدّیقه شهیده ، فاطمه زهرا علیها السلام در یک نگاه   

 

 

 

نام : فاطمه علیها السلام

برخی اسامی و القاب مشهور : زهرا، صدیقه ، کبرى ، طاهره ، راضیه ، مرضیه ، انسیه ، بتول ، زهره ، حوریه ، محدثه ، و…

کنیه :ام الحسنین ، ام ابیها، و ام الائمة

پدر و مادر : رسول خدا حضرت محمد صلی الله علیه و آله – امّ المؤمنین حضرت خدیجه کبرى سلام الله علیها

زمان و محل تولد : در آستانه طلوع فجر روز جمعه 20 جمادى الثانی سال 5 بعثت ، در مکه متولد شدند.

 هجرت و ازدواج : در سن حدود هشت سالگى همراه امیرالمؤمنین على بن ابی‏طالب علیهما السلام به مدینه مهاجرت کردند، و در اول ماه ذی الحجه سال دوم یا سوم هجرت با حیدر کرار امیرالمؤمنین علیه السلام ازدواج نمودند که ثمره این ازدواج پنج فرزند به نام‏هاى : حسن ، حسین ، زینب ، ام کلثوم ، و محسن بود.

 شهادت :  13 ربیع الثانی 45 روز پس از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله یا 13  جمادی الاولی 75 روز پس از شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله یا  3 جمادی الثانی 95 روز پس از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله  در سن 18 سالگی در مدینة النبی صلی الله علیه و آله توسط سران سقیفه و برخی صحابه رسول خدا صلی الله علیه و آله به شهادت رسیدند.

محل دفن: بنابر وصیت خودشان مخفیانه دفن شدند و تا روز قیامت نیز مخفی خواهد بود .

حضرت زهرا علیها سلام در سایه پر مهر پدر و مادرى بی‏نظیر و با عظمت، رشد کرد و در خانه اى سرشار از مهر و عطوفتِ پدر بزرگوار خویش که بار مسئولیّت سنگین نبوّت را بر عهده داشت و در آن راه دشوارى هایى را متحمل گردید که کوه ها قادر بر تحمل آن نبودند. آن انسان برجسته به هر سو رو مى آورد و به هر کجا گام مى نهاد با قریش و فرزندانشان که در کمینش نشسته بودند، رو برو مى شد و فاطمه زهرا در خردسالى همه این اوضاع را نظاره گر و در کاستن از تأثیر این همه رنج و ناراحتى پدر، با مادر خود خدیجه دمساز و سهیم بود. زهراى مرضیّه با مشاهده اذیّت و آزارى که پدر ارجمندش مى دید از فرط ناراحتى به خود مى پیچید و رنج جور و ستمى را که مسلمانانِ صدر اسلام متحمّل مى شدند، فرو مى خورد. 

صدّیقه کبرى از کودکى شاهد رنج و گرفتارى هاى تبلیغ رسالت الهى بود و در دو سالگى همراه با پدر و مادر و سایر بنى هاشم درشعب ابو طالب سلام الله علیه، در محاصره قرار گرفت. به مجرّد این که پس از سه سال قحطى و گرسنگى، محاصره برداشته شد فاطمه زهرا علیها سلام در شش سالگى با فقدان مادر مهربان خود امّ المؤمنین حضرت خدیجه و ابو طالب سلام الله علیهما عموى پدر بزرگوارش رو برو گردید، حضرت زهرا در تحمّل سختى ها و در رویارویى با مشکلات و دشوارى هاى پدر، همدم وتسلّىِ دل پدر بزرگوار خود و مونس تنهایى او، و در آزار و اذیّتى که از سرکشان و اراذل و اوباش مى دید، یار و یاورش به شمار مى رفت تا جایی که از جانب پدر مخاطب امّ ابیها گردید.

در هشت سالگى به همراه پسر عموى خویش امیرالمؤمنین علیه السلام و فواطم دیگر از مکه به مدینه هجرت نمود و تا زمانِ ازدواج با امیرالمؤمنین حضرت على بن ابى طالب علیهما السلام، در کنار پدر باقى ماند. و بدین سان، پس از خانه رسول اکرم صلی الله علیه و آله با فضیلت ترین خانه در تاریخ اسلام، شکل گرفت، چرا که زهراى اطهر خاستگاه پیراسته سلاله پاک نبوى و کوثر عطا شده به رسول اکرم صلی الله علیه و آله بود.

حضرت زهرا علیها السلام پس از جهاد و مبارزه اى مرارتبار، به عنوان نخستین فرد اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه و آله به آن حضرت پیوست. 

پنهان بودن قبر حضرت زهرا سلام الله عليها از استثنائاتى است كه خداى متعال قرار داده است، زيرا قبر اميرالمؤمنين عليه السلام نيز تا بيش از صد سال مخفى بود اما سرانجام آشكار شد ولى خداى متعال اراده كرده است تا قبر حضرت زهرا سلام الله عليها همچنان مخفى بماند. 

بايد به حضرت زهرا سلام الله عليها تأسى نموده و هرآنچه را كه از آن حضرت مى شنويم و يا مى بينيم، به آن عمل كنيم و در مقام بيان احكام الهى نيز خسته نشويم زيرا اين اقدام حضرت سلام الله عليها درسى براى تمام تاريخ بود. 

آنچه از زبان حضرت زهرا سلام الله عليها صادر گرديده و آنچه شخصاً عمل نموده و يا تقرير فرموده اند در حجيت مانند قرآن بوده و اطاعت از آن واجب است.

ایام فاطمیه به حسب روایات بیش از پانزده قول بوده ولی آنچه شهرت دارد، سه قول است: 

1 – روایت «45» روز بعد از شهادت رسول الله صلی الله علیه وآله که 13 ربیع الثانی است. 

2 – روایت «75» روز که 13  جمادی الاولی است. 

3 – روایت «95» روز که  3 جمادی الثانی است. 

سزاوار است که مؤمنین این سه روایت شهادت و ایام فاطمیه را احترام گذارده و به عزاداری و اقامه شعائر فاطمی بپردازند.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا